У ЄС з 2001 року загальна смертність на дорогах впала вдвічі. В Україні ж кількість смертей з року в рік не зменшується. Затверджена Кабміном 14 червня 2017 Стратегія підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні має зменшити смертність на дорогах України вдвічі до 2020 року. Для отримання розрахованої позитивної статистики необхідно, зокрема, і модернізація правил дорожнього руху.

20 червня 2017 року за участю ГО Traffic Challenge відбулося експертне обговорення: “Як модернізувати Правила дорожнього руху” , організоване громадськими організаціями LEAD office та Кампанією “За безпечні дороги”.  Експерт громадської організації LEAD office Тарас Гук зазначив, що ПДР востаннє були істотно змінені в 2013 році. Усі інші зміни не були системними. За понад 4 роки дорожній рух змінився. Але рівень безпеки дорожнього руху залишається стабільно низьким.

За результатами зустрічі експерти та учасники обговорення позитивно оцінили усі запропоновані ініціативи, а також закликали Кабінет Міністрів якнайшвидше підготувати проект необхідних змін та імплементувати їх в рамках виконання Стратегії безпеки дорожнього руху 2020.

На запропоновані експертами ініціативи ГО Traffic Challenge має свої пропозиції. На нашу думку, є суттєві зміни, які при виконанні цієї Стратегії, потрібно втілити в життя першочергово.

Голова Національної програми з попередження дорожньо-транспортного травматизму дітей та молоді Traffic Challenge Ольга Дробишева проаналізувала кожен напрямок модернізації ПДР та запропоновані експертами зміни. Пропонуємо оцінити модернізацію правил дорожнього руху, уявивши нововведення в дії, тобто в реальному потоці руху на українських дорогах.

1.ШВИДКІСТЬ: експерти пропонують зменшити максимально допустиму швидкість у містах до 50 км/год та надати можливість муніципалітетам зменшити максимальну швидкість на визначених дорогах до 30 км/год. “Також варто було б запровадити диференціацію відповідальності за перевищення швидкості водіями різних категорій транспортних засобів. – Погодився Станіслав Мізін, представник Управління безпеки дорожнього руху Департаменту превентивної діяльності Національної поліції України, повідомляє прес-центр LEAD office. – Ризик є різним при перевищенні швидкості, наприклад, звичайним авто і бензовозом чи пасажирським автобусом”.

На думку Ольги Дробишевої, першочерговим завданням є контроль над швидкістю: «За матрицею Ейзенхауера, якою користуються управлінці та й звичайні освічені громадяни в усьому світі,  завдання, на які ми хочемо витрачати ресурс часу, людський  та фінансовий ресурс, поділяються на 4 групи: «неважливо-нетерміново», «неважливо-терміново», «важливо-нетерміново», «важливо-терміново». У ситуації (як у нас в Україні), коли є явний брак ресурсів – спершу виконують те, що є найбільше важливим та потребує негайного втілення.

Найважливішим та найпріоритетнішим у сфері БДР в Україні на сьогодні є питання організації контролю та притягнення до відповідальності учасників дорожнього руху, які порушують, а саме: введення, вимірювання, відеофіксації правопорушення та надання необхідних повноважень та інструментів поліції для зупинки, перевірки та притягнення до відповідальності. Сьогодні ми постійно бачимо та є зафіксоване у дослідницькому режимі масове порушення ПДР усіма групами учасників дорожнього руху: водіями, пішоходами, пасажирами. Поки не буде реалізованим механізм контролю та притягнення до відповідальності всіх порушників – всі норми так і лишатимуться на папері».

speed

2.ПАСКИ БЕЗПЕКИ: ввести обов’язок для пасажирів, в тому числі тих, хто на задньому сидінні, використовувати паски безпеки та заборонити використання заглушок;  ввести відповідальність для водія та пасажирів за не користування засобами пасивної безпеки. “Законодавчо повинно бути передбачене обов’язкове використання пасків безпеки у пасажирському транспорті, що також має контролюватися відповідним чином”. – зазначив Станіслав Мізін.

Ольга Дробишева: «Я глибоко поважаю прагнення кожної людини творити добро та зокрема наводити лад в сфері безпеки дорожнього руху України. З усією повагою маю зазначити, що,  на жаль, часто складається таке враження, що більшість наших експертів та активістів з питань БДР – самі не знають правила дорожнього руху. В правилах, що діють на сьогодні, чітко прописано, що і водій, і пасажири мають пристібатися пасками безпеки. Проблема знову ж таки – у контролі дотримання та притягненні до відповідальності правопорушників». (Рекомендую передивитись пп.2.3  та 5.2 ПДР).

Safety first. Beautiful blonde caucasian lady fastening car seat belt.

Safety first. Beautiful blonde caucasian lady fastening car seat belt.

3.ВЕЛОСИПЕДИ: стимулювати використання велосипедів у містах та максимально надавати пріоритет велосипедистам: дозволити рух по смузі для громадського транспорту; ввести додаткові знаки та світлофор для велосипедистів. “Швидкісний режим – надзвичайно важлива річ для незахищених користувачів дорожньо-транспортної мережі – пішоходів та велосипедистів” – зазначив Вадим Денисенко, представник Асоціація велосипедистів Києва.

Ольга Дробишева: «Це питання законодавчо-інфраструктурне. Воно потребує кардинального рішення щодо відведення спеціальної полоси, з’їздів, знаків тощо (до речі, цією смугою також можуть користуватись інші групи учасників ДР, наприклад, люди на візках) та значних фінансових вкладень. Це справа хорошоа, але, коли в нас у столиці сьогодні, навіть, дорожньої розмітки немає, відео фіксації немає – велосипедисти, скоріше за все, на превеликий жаль, навряд чи дочекаються таких рішень. «Важливо – не терміново» (пам’ятаєте, за матрицею Ейзенхауера).

вело

4. НОВІ ЗНАКИ ТА РОЗМІТКА:  запровадити “вафельну” розмітку, що позначатиме зону перехрестя, на якій заборонено зупинятися. “Така розмітка користується популярністю у багатьох країнах, вона є додатковим попередженням для водіїв і візуально нагадує про дотримання правил на перехресті” – зазначив Тарас Гук.

Ольга Дробишева:  « Вафельна розмітка працює у Росії з 2015 року, і вона дійсно може бути ефективною у протидії одному з найсмертоносніших масових порушень водіїв, яке сьогодні в Україні є справжнім дорожнім лихом – виїзд на перехрестя на жовтий та червоний. Однак, найбільша ефективність цього нововведення – у співпраці з відео-фіксацією (мають штрафуватися водії, що знаходяться на жовтій сітці, коли ввімкнулося червоне) . Отож, це повертає нас знову до мого першого коментаря про проблему відео фіксації та притягнення до відповідальності».

vaf

5. НОВІТНІ ЗАСОБИ ПЕРЕСУВАННЯ (ЕЛЕКТРО-СКУТЕРИ, СІГВЕЇ, ГІРОБОРДИ ТОЩО): передбачити, що такі засоби – учасники дорожнього руху; визначити, де можна рухатись, де – ні: тротуари (дороги).

6. ЕЛЕКТРОКАРИ: надати можливість електрокарам рухатись по смугах для руху громадського транспорту; надати додаткові переваги для паркування – відмінити або зменшити плату; ввести окремі місця для електрокарів та покарання для водіїв, які паркуються на цих місцях. “Суспільство має підтримувати комплексні зміни до правил дорожнього руху, які будуть сприяти підвищенню безпеки дорожнього руху”. – зазначив Денис Гутенко, директор Департаменту розвитку підприємництва та регуляторної політики Міністерства економічного розвитку та торгівлі України.

Ольга Дробишева: «Хто писав ці пропозиції?! Електрокари – це звичайні економічні автівки. Чому вони повинні мати можливість їздити по полосі громадського транспорту? (там, де Ви також пропонуєте їздити велосипедистам!). Як у потоці руху ви відокремлюватимите автомобілі з електро-двигунами? Як це впливатиме на безпеку руху та поведінку інших автомобілістів? Стосовно паркування – це ідея раціональна, але не принципова – «не важливо – не терміново».

7. ВАНТАЖНИЙ ТРАНСПОРТ У МІСТІ: Запровадити окремі зони для погрузки/вигрузки товарів; зобов’язати обладнати вантажний транспорт звуковими сигналами, які спрацьовуватимуть під час руху назад.

Ольга Дробишева: «Вантажеперевізники – це дійсно «важливо-терміново» (та ж матриця Ейзенхауера). Але якщо готується низка змін, то сюди також необхідно включити ряд питань щодо, наприклад, «позбавлення категорії на 10 років» за порушення ПДР та норм, оскільки в цій категорії здавалось би !професійних водіїв сьогодні спостерігається зухвале масове небезпечне для життів інших учасників ДР та дорожньої інфраструктури порушення правил. Таку б норму я рекомендувала ввести для інших професійних водіїв, які перевозять пасажирів. І це буде супер-дієве нововведення, бо з їздою таксистів та маршрутників всі знайомі не в теорії».

фур