Оцінити життя загиблих у ДТП та показати скільки втрачає економіка нашої країни від дорожньо-транспортних пригод — завдання, яке поставили собі організатори першого в Україні Національного дослідження з оцінки вартості життя та сукупних збитків від ДТП.

За статистикою смертності від зовнішніх причин на другому місці -транспортні нещасні випадки, тобто ДТП.  “ 17 % всіх ДТП — з постраждалими, а з них 12% — такі, у яких загинули люди. А ці 12% — це близько 4000 людей на рік, і це лише маленька «верхівка айзбергу» економічних збитків держави, 98% ДТП — це ті, про які ніхто ніде не кричить , бо в Україні рахували лише втрачені життя, а втрачені гроші в галузі БДР ніхто не рахував, адже за це треба комусь відповідати » — говорить голова ГО  Traffic Challenge Ольга Дробишева.

Ці цифри трансформуються у реальні і великі суми — збитки від ДТП. “Це ті цифри, які держава втрачає щороку, щодня , щохвилини (до речі, за підрахунками дослідження виходить, що щохвилини держава втрачає близько 86 тис.)” — Додає  Ольга Дробишева.

У розробці дослідження вироблено 3 методики обрахунку: Перший підхід — обрахунок економічних втрат і витрат держави. Він базується на офіційних даних та обрахунку збитків, недоотриманих доходів держави. Другий підхід — це обрахунок економічних втрат і витрат держави і домогосподарств. Базується на офіційних даних, обрахунку збитків, недоотриманих доходів держави, витрат домогосподарств. Третій: обрахунок соціально-економічних збитків за валовим методом. Базується на оціночних даних, враховано всі витрати: і держави, і домогосподарств, і моральні збитки.

Загальний економічний збиток від ДТП, за результатами дослідження в середньому склав 27,3 млрд грн ($1,25 млрд або 1,45% ВВП країни). При цьому збитки держави  – 10,6 млрд грн ($485 млн або 0,53%), збиток держави і державних господарств — 26 млрд грн ($1,2 млрд або 1,32%), валовий соціально-економічний збиток – 45 млрд грн ($2,07 млрд або 2,5%).

“Попередні два підходи не враховують тіньову частину нашої економіки. І через це цифри дуже занижені.” — Пояснила Ольга Дробишева.

“Напрацьовуючи ці три обрахунки ми зіштовхнулися із проблемами: неточність баз даних, недеталізована статистика, оцінка морального збитку, відсутність дуже важливих даних по медичних витратах від МОЗ, тощо”. — Наголошує директор агенства Umbrella Research Лідія Антонюк.

За результатами дослідження вартість життя українця становить $400 тис (при чому державні збитки становлять лише $79 тыс. (1,7 млн грн), а збитки держави і домогосподарств разом — $ 177 тыс. (3,9 млн грн)).

У цих розрахунках враховувались витрати медичних закладів на лікування потерпілих, державних органів соціального забезпечення (пенсії) , одноразові виплати на поховання загиблих, збитки служби з експлуатації доріг від ліквідації наслідків ДТП тощо. А також непрямі витрати як от недоотримані податки, ВВП, витрати підприємств, співробітники яких стали жертвами аварій, втрати членів сім’ї людини у вигляді втрати годувальника. 

«Виплати за втрату життя або здоров’я сьогодні, на жаль, становлять лише близько 5%, все інше — це матеріальні збитки. Повинно бути навпаки «, — констатував президент Ліги страхових організацій України (ЛСОУ) Олександр Філонюк.

Голова правління СК «Граве Україна» Наталя Базилевська підкреслила, що в ЄС сума відповідальності за життя складає мінімум  EUR2 млн, а в розвинених країнах досягає  EUR15 млн. 

Голова підкомітету ВР з безпеки дорожнього руху Ігор Діденко називає ситуацію з ДТП проблемою номер один після війни на Сході. “Ми плануємо бюджет на наступний рік, але ми не враховуємо цих даних, наведених у дослідженні.  Кожна копієчка дає або економічний зріст в країні, або падіння. Ці обрахунки будуть враховані робочою групою, яка працює при Кабміні і буде займатися безпосередньо безпекою дорожнього руху.” — Ігор Діденко.

Третій підхід розрахунків розробив Президент Міжнародоного центру безпеки дорожнього руху доктор Алан Росс: “Третій підхід — це базовий рівень обрахунку. Якби ми розраховували за таким методом, як бажання платити, то цифра була б вдвічі, втричі вищою. Валовий підхід показав нам максимальну цифру. Якщо ви хочете порівняти, то на міжнародному рівні цей третій метод є мінімальним. Ви говорите про формування бюджету, але от цифри — втрата 2 млн дол. Держава не думає, що це економічна проблема. Мінінфраструктури, поліція, МОЗ мають об’єднатися і вирішити, що можна зробити. У вас для цього є технічні спеціалісти”.

Голова правління Grawe Ukraine Елмір Краснічі вважає, що окрім трьох підходів варто не забувати про психологічний: “Треба думати окрім цифр і про психологічний вплив. Психологічна вартість більше впливає ніж гроші. Бо втрату життя неможливо покрити страхуванням”.

Дослідження вартості життя та збитків державі від ДТП ВПЕРШЕ в Україні  ініційовано Національною програмою з попередження  дорожньо-транспортного травматизму дітей та молоді «Traffic Challenge».

Завірила об’єктивність та авторитетність дослідження аудиторська компанія BDO, що входить до п’ятірки найбільших світових аудиторів і працює в понад  150 країнах світу

У висновку аудиторської компанії йдеться про те, що всі обрахунки проведені правильно, дані об’єктивні, а дослідження відповідає міжнародним стандартам.

Дивитися презентацію:

 screenshot-2016-10-27-11-29-40