Міністерство охорони здоров’я України затвердило новий склад автомобільних аптечок. Мотоциклетні, автомобільні та автобусні медичні аптечки переоснастять за європейськими нормами і стандартами. Відтепер до нового складу медичних аптечок, окрім покрокової інструкції як діяти при ДТП, мають бути включені еластичні бинти, джгути з полімерних матеріалів, плівка (клапан) для проведення штучної вентиляції легень тощо.

Чи можна буде врятувати більше життів із новою аптечкою? Голова ГО Traffic Challenge Ольга Дробишева вважає, що недостатньо лише змінити склад аптечки:

Зараз здійнялася хвиля галасу у ЗМІ, у соціальних мережах, у приватних обговореннях між водіями, медиками та усіма, хто вважає себе експертом у питаннях здоров’я, або у питаннях “зради”.

Але насправді фокус реальної проблеми, як так часто трапляється, знову змістили не туди.

Суть проблеми не в тому, щоб в машині була та аптечка, а в умінні людей практично нею користуватися. У нас в країні населення в переважній більшості не вміє надавати допомогу. Або уява про надання допомоги – зовсім викривлена. Я вже не кажу про надання допомоги постраждалим у ДТП. У школі цьому не навчають, на курсах при отриманні прав – також не навчають.

Я скажу більше – чимало лікарів, про яких всі думають, що вони мають надати вам першу допомогу, теж не завжди  вміють це робити, бо в своїй роботі за останні “надцять” років жодного разу з цим не стикалися, а систематичні навчання для того, щоб мати практичний навик та хоча б алгоритм дії в екстренних ситуаціях, для них не проводять.

Тож, якщо аптечки переоснащують за європейськими нормами і стандартами, то час і за освіту громадян братися та вводити обов’язковість навчання з надання невідкладної допомоги. У деяких країнах, наприклад у Швеції, щодва роки громадяни проходять курс невідкладної допомоги. Тому що ці знання та практичні навички мають постійно оновлюватись.

Ми у нашій громадській організації такі навчання — надання першої допомоги при ДТП – проводимо, але наш ресурс дуже обмежений. Цим має на системному рівні займатись держава”. – Каже Ольга Дробишева.

Востаннє перелік медичних виробів та інших матеріалів, які повинні бути в складі аптечок транспорту переглядався МОЗ 20 років тому. Аптечки стандарту 1998 року містять медичні засоби та інструменти, які не є ефективними і навіть можуть стати причиною додаткових травм для постраждалого. На цьому наголошує Олег Картавий, інструктор Центру спеціалізованої підготовки. “Зараз український виробник не випускає аптечки, які здатні врятувати життя, навіть за умови, що людина, яка ці аптечки використовує, вміє застосовувати ці засоби», – Розвовів Олег Картавий під час прес-конференції в “Главкомі”.

Головною ж відмінністю нових аптечок стане відсутність медикаментів. Адже усі ліки, в тому числі і ті, які знаходяться в аптечках старого зразка, вимагають певних умов зберігання. В транспортному засобі, де ми пересуваємось і в спеку, і в холод, важко підтримувати ці умови. Та й ліки не стануть в нагоді при наданні екстреної допомоги не фахівцями.

Важливо не плутати обов’язкову автомобільну аптечку та власну персональну, а також зосередити свій контроль на тому, якої якості матеріали вкладатимуть у аптечки: для галочки, чи для рятування життя”. – Наголошує Ольга Дробишева і радить за необхідності самому скласти свою аптечку медикаментів вдома і носити її з собою. 

А Олег Картавий рекомендує водіям додати до аптечки кровоспинний бинт, велику марлеву серветку, а також налобний ліхтарика й жилет зі світловідбиваючими смужками для надання ефективної допомоги постраждалому в темну пору доби.