Оцінити життя загиблих у ДТП та показати скільки втрачає економіка нашої країни від дорожньо-транспортних пригод — завдання, яке поставили собі організатори першого в Україні Національного дослідження з оцінки вартості життя та сукупних збитків від ДТП.
За статистикою смертності від зовнішніх причин на другому місці -транспортні нещасні випадки, тобто ДТП. “ 17 % всіх ДТП — з постраждалими, а з них 12% – такі, у яких загинули люди. А ці 12% – це близько 4000 людей на рік, і це лише маленька “верхівка айзбергу” економічних збитків держави, 98% ДТП – це ті, про які ніхто ніде не кричить , бо в Україні рахували лише втрачені життя, а втрачені гроші в галузі БДР ніхто не рахував, адже за це треба комусь відповідати ” – говорить голова ГО Traffic Challenge Ольга Дробишева.
Ці цифри трансформуються у реальні і великі суми — збитки від ДТП. “Це ті цифри, які держава втрачає щороку, щодня , щохвилини (до речі, за підрахунками дослідження виходить, що щохвилини держава втрачає близько 86 тис.)” – Додає Ольга Дробишева.
У розробці дослідження вироблено 3 методики обрахунку: Перший підхід – обрахунок економічних втрат і витрат держави. Він базується на офіційних даних та обрахунку збитків, недоотриманих доходів держави. Другий підхід — це обрахунок економічних втрат і витрат держави і домогосподарств. Базується на офіційних даних, обрахунку збитків, недоотриманих доходів держави, витрат домогосподарств. Третій: обрахунок соціально-економічних збитків за валовим методом. Базується на оціночних даних, враховано всі витрати: і держави, і домогосподарств, і моральні збитки.
Загальний економічний збиток від ДТП, за результатами дослідження в середньому склав 27,3 млрд грн ($1,25 млрд або 1,45% ВВП країни). При цьому збитки держави – 10,6 млрд грн ($485 млн або 0,53%), збиток держави і державних господарств – 26 млрд грн ($1,2 млрд або 1,32%), валовий соціально-економічний збиток – 45 млрд грн ($2,07 млрд або 2,5%).
“Попередні два підходи не враховують тіньову частину нашої економіки. І через це цифри дуже занижені.” – Пояснила Ольга Дробишева.
“Напрацьовуючи ці три обрахунки ми зіштовхнулися із проблемами: неточність баз даних, недеталізована статистика, оцінка морального збитку, відсутність дуже важливих даних по медичних витратах від МОЗ, тощо”. – Наголошує директор агенства Umbrella Research Лідія Антонюк.
За результатами дослідження вартість життя українця становить $400 тис (при чому державні збитки становлять лише $79 тыс. (1,7 млн грн), а збитки держави і домогосподарств разом – $ 177 тыс. (3,9 млн грн)).
У цих розрахунках враховувались витрати медичних закладів на лікування потерпілих, державних органів соціального забезпечення (пенсії) , одноразові виплати на поховання загиблих, збитки служби з експлуатації доріг від ліквідації наслідків ДТП тощо. А також непрямі витрати як от недоотримані податки, ВВП, витрати підприємств, співробітники яких стали жертвами аварій, втрати членів сім’ї людини у вигляді втрати годувальника.
“Виплати за втрату життя або здоров’я сьогодні, на жаль, становлять лише близько 5%, все інше – це матеріальні збитки. Повинно бути навпаки “, – констатував президент Ліги страхових організацій України (ЛСОУ) Олександр Філонюк.
Голова правління СК “Граве Україна” Наталя Базилевська підкреслила, що в ЄС сума відповідальності за життя складає мінімум EUR2 млн, а в розвинених країнах досягає EUR15 млн.
Голова підкомітету ВР з безпеки дорожнього руху Ігор Діденко називає ситуацію з ДТП проблемою номер один після війни на Сході. “Ми плануємо бюджет на наступний рік, але ми не враховуємо цих даних, наведених у дослідженні. Кожна копієчка дає або економічний зріст в країні, або падіння. Ці обрахунки будуть враховані робочою групою, яка працює при Кабміні і буде займатися безпосередньо безпекою дорожнього руху.” – Ігор Діденко.
Третій підхід розрахунків розробив Президент Міжнародоного центру безпеки дорожнього руху доктор Алан Росс: “Третій підхід — це базовий рівень обрахунку. Якби ми розраховували за таким методом, як бажання платити, то цифра була б вдвічі, втричі вищою. Валовий підхід показав нам максимальну цифру. Якщо ви хочете порівняти, то на міжнародному рівні цей третій метод є мінімальним. Ви говорите про формування бюджету, але от цифри — втрата 2 млн дол. Держава не думає, що це економічна проблема. Мінінфраструктури, поліція, МОЗ мають об’єднатися і вирішити, що можна зробити. У вас для цього є технічні спеціалісти”.
Голова правління Grawe Ukraine Елмір Краснічі вважає, що окрім трьох підходів варто не забувати про психологічний: “Треба думати окрім цифр і про психологічний вплив. Психологічна вартість більше впливає ніж гроші. Бо втрату життя неможливо покрити страхуванням”.
Дослідження вартості життя та збитків державі від ДТП ВПЕРШЕ в Україні ініційовано Національною програмою з попередження дорожньо-транспортного травматизму дітей та молоді «Traffic Challenge».
Завірила об’єктивність та авторитетність дослідження аудиторська компанія BDO, що входить до п’ятірки найбільших світових аудиторів і працює в понад 150 країнах світу
У висновку аудиторської компанії йдеться про те, що всі обрахунки проведені правильно, дані об’єктивні, а дослідження відповідає міжнародним стандартам.
Дивитися презентацію:
Слідкуйте за оновленнями в соцмережах: