Новий рік почався з нелегкої статистики. Лише за 10 днів 2017 року в Україні сталось 3 тисячі 629 ДТП – це на 12% більше, ніж за гарячий святковий період минулого року. А ще ж цілий рік попереду.

В Управлінні дорожнього руху пояснюють, що в збільшенні кількості ДТП нічого дивного немає: несприятливі погодні умови і порушення правил дорожнього руху водіями. 

В Україні рівень смертності у ДТП перевищує показники західноєвропейських країн у 3-4 рази. В нас щодня гине більше людей ніж, наприклад, в Швеції чи Данії за рік!

Автомобілі – це частина нашого життя. В тому, що ДТП стаються щодня з сумними і часто трагічними наслідками, нічого дивного немає. Ми самі порушуємо, ми звикли чути про порушників.

Із вищенаведеної статистики ДТП за 10 днів – 600 водіїв – це ті, хто сів за кермо напідпитку і потрапив в аварію. Тобто більше півтисячі людей у свята наплювали на своє життя і на життя інших. І це лише ті автомобільні аварії, які вдалося зафіксувати.

331a390-avariya-dtp-vartist-jittya-es

Тобто знаючи про ці цифри, людина вимагає певного рівня життя, зарплати, соціальних гарантій та відшкодування збитків.

Українці ж думають, що їхнє життя вартує менше, що вони будуть не в змозі відстояти свої права та інтереси, більшість людей зневірені та пасивні у питанні власної цінності.

Тому Україна як держава досі неефективно розподіляє кошти на безпеку дорожнього руху, не маючи законного механізму підрахунку економічних втрат від ДТП. А, отже, наша країна не в змозі розробити реальні економічно-обгрунтовані програми протидії та попередження дорожньо-транспортного травматизму. 

Спираючись на європейський досвід і з метою зменшення кількості ДТП українські активісти організували дослідження, в якому експерти підрахували скільки ж коштує життя українця. 

Глобальне дослідження з оцінки вартості життя та сукупних збитків від ДТП було проведено на замовлення Національної програми з попередження дорожньо-транспортного травматизму дітей та молоді Traffic Challenge.

На сьогодні – це найсвіжіші дані, які засвідчені аудиторською компанією BDO, що входить до п’ятірки найбільших світових аудиторів і працює в понад 150 країнах світу. Для підрахунку даних була взята статистика за 2015 рік.

Як у світі відбувається процес обрахунку вартості життя та сукупного збитку від ДТП:

Спочатку аналізуються наявні методи обрахунку.

Визначаються складові компоненти та виявляються способи отримання необхідної інформації.

Збираються та оцінюються наявні дані.

Проводяться обрахунки компонентів за формулами.

Вираховується сукупна вартість.

В рамках дослідження Traffic Challenge за спільної участі українських та європейських експертів, було розроблено 3 методики обрахунку.

Перший підхід – обрахунок економічних втрат і витрат держави. Він базується на офіційних даних та обрахунку збитків, недоотриманих доходів держави.

Серед прямих витрат – це витрати лікарень на лікування потерпілих, виплата пенсій, одноразові виплати на поховання загиблих, збитки служби з експлуатації доріг від ліквідації наслідків ДТП, витрати Управління безпеки дорожнього руху, Національної поліції і юридичних органів на розслідування ДТП.

Непрямі витрати – це податки, які будуть недоотримані державою у період непрацездатності працівників, недоотримане ВВП, витрати підприємств, співробітники яких потрапили в ДТП, втрати членів сім’ї людини у вигляді недоотриманого доходу.

Другий підхід – це обрахунок економічних втрат та витрат держави і домогосподарств. Він базується на офіційних даних, обрахунку збитків, недоотриманих доходів держави, витрат домогосподарств. 

Тут порахували витрати внаслідок передчасної смерті (недоотримане ВВП, пенсії особам, які були на утриманні померлого; а також витрати домогосподарств у вигляді недоотриманої зарплатні протягом потенційного життя) або травматизму (держава виплачує лікарняні, недоотримує ВВП протягом лікування потерпілого; витрати домогосподарств обраховувались у вигляді витрат на лікування).

Оскільки ці два підходи базуються на офіційних тарифах, виплатах, компенсаціях, зарплатнях, “безкоштовній” медицині, то не можуть враховувати тіньову частину нашої економіки, тому отримані цифри вартості життя та збитків держави у них – є дуже заниженими.

За першим методом вартість життя складає $79 618 (або 1 736 458 грн), а загальний річний збиток держави складає $485 млн (або 10 млрд 583 грн, 0,53% ВВП).


За другим методом вартість життя – $177 тис. 108 (або 3 862 721 грн)  загальний річний збиток держави складає $1 млрд 197 (або 26 млрд. 113 грн, 1,32% ВВП).

І, нарешті, третій: обрахунок соціально-економічних збитків за валовим методом, або європейський обрахунок.

Базується на оціночних даних витрат, тут враховано всі витрати: і держави, і домогосподарств, і моральні збитки.

Складові компоненти: фактичний матеріальний збиток (вартість ремонту автомобіля), адміністративні витрати (вартість пошкодження автомобільної дороги, витрати поліції), медичне обслуговування (надання першої допомоги, виїзд швидкої на місце ДТП, вартість госпіталізації, подальше перебування в лікарні, витрати на хірургію тощо), витрати на ритуальні послуги у випадку смертельних ДТП. І важливий момент – людські витрати (біль, горе, страждання).

Цей метод є найбільш об’єктивним і використовується для обрахунків у багатьох Європейських країнах.  

Отже, вартість життя українця, за третім підходом обрахунків, становить $400 тис378 (10 490 840 грн), а загальний економічний збиток від ДТП за цим підходом – $2 млрд 074 (або 45 млрд 227 грн, 2,5% ВВП).

Ця оцінка також демонструє, яка частина економіки України знаходиться у тіні. Виходить, що більше, ніж 76% економіки України – тіньова ( тобто ¾), а лише ¼ економіки – не в тіні.

Що нам дадуть знання вартості життя і що отримає держава, знаючи суму сукупних збитків від ДТП? Ми – нарешті зрозуміємо свою власну цінність, знатимемо чого вимагати від держави, від людини, яка заподіяла нам шкоду, від страхових компаній в разі, якщо застраховані.

Держава – зможе спрямувати превентивну діяльність в сфері БДР, страхування, організації дорожньої інфраструктури, медицини, правоохоронної діяльності та судової практики відшкодування збитків у відповідності до світових стандартів.

Вартість життя і кількість дорожніх аварій взаємопов’язані.

Чим вартість життя менша, тим людина частіше ризикує.

Чим більше вартість життя і усвідомлення людей своєї цінності, тим менше людина ризикує, зменшується відповідно кількість ДТП.

Наведемо лише кілька прикладів існуючих державних виплат.

За законом “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів” розмір страхової суми потерпілому становить лише 100 тисяч гривень

А за законом про загальнодержавне соціальне страхування, виплата внаслідок смерті і нещасного випадку дорівнює ста розмірам прожиткового мінімуму – 154,4 тисячі гривень.

У дослідженні ж вартості життя і сукупних збитків від ДТП кінцева цифра за європейським методом обрахунку вийшла, нагадаємо, $400 тис.

І хоча вартість життя українця вийшла меншою, ніж у Європі, саме існування такої оцінки – це рух вперед, один із потрібних напрямків превентивної діяльності. Адже всі зацікавлені в зменшенні кількості ДТП, збереженні свого життя та економії на збитках.

Джерело: УП.Життя