В Україні стартував тиждень з безпеки дорожнього руху. Які зміни потрібні, аби зменшити рівень смертності?Голова Національної програми з попередження дорожнього-транспортного травматизму дітей та молоді «Traffic challenge» Ольга Дробишева поспілкувалась з журналістами Громадського радіо в ефірі програми “Ранкова хвиля”.

Андрій Куликов: Перше питання до вас — перекриття центру міста, яке ми зараз маємо в Києві, це потенційно небезпечна ситуація чи навпаки?

Ольга Дробишева: Я помітила, що перекриття центрів в багатьох столицях Європейських країн призвело до позитивних результатів. Це нормальна практика, коли центр є пішохідним, коли там прогулюються люди, і гості країни насолоджуються видами і гостинністю країни. Окрім цього це не створює зайвих заторів та накопичення автомобілів, що паркуються.

Андрій Куликов: Це якщо постійна тенденція, а якщо це разова акція?

Ольга Дробишева: Я завжди казала, що я прихильник того, щоб в Києві був постійно перекритий центр. Треба зробити нормальні об’їзні шляхи, і центр має бути вільний для руху. На сьогоднішній день центр — голова артерія країни, вона є небезпечною з точки зору дорожнього руху, люди постійно перебігають дорогу. Сьогодні зробили нормальні переходи, світлофори, і якщо ще зробити нормальні об’їзди, то це зробить легшим пересування по центру.

В більшості розвинених країн в центрі дуже обмежений рух і паркування, і всі люди, які там працюють, повинні добиратися або громадським транспортом, або йти пішки, залишивши десь автівку. Тому, коли ми приїжджаємо до столиць європейських країн, ми спокійно гуляємо та відчуваємо дух неметушливості.

Євгенія Гончарук: Я нещодавно сама була свідком того, як, очевидно, не місцеві перебігають 4 смуги дороги. Тобто в нас не тільки водії є головними винуватцями ДПТ, а й пішоходи не мають відповідної культури.

Ольга Дробишева: Провина є на всіх учасниках дорожнього руху. Також провина є на нашій державі, яка має організовувати інформаційну, освітню та контролюючу роботу.

Нещодавно пан Гройсман зробив публікацію у Фейсбуці стосовно того, що він підтримує Тиждень безпеки дорожнього руху, та говорив про те, що ми будемо переймати досвіт Польщі. Це радісна звістка, що наше керівництво взялося за впровадження європейських тенденцій в галузі безпеки дорожнього руху. Але чому обрали саме Польщу? Є прибалтійській країни, які є ближчими до нашої країни за своїм насліддям. В них є успішний досвід з подолання проблем, які ми сьогодні маємо в країні.

Польська статистика говорить, що в них за три роки знизилась смертність на дорогах на 25%, але три роки тому Польща не була такою, якою є сьогодні Україна. Нам треба брати за приклад країну, яка була приблизно в такому ж стані, як є сьогодні Україна, впроваджувати її модель успішного досвіду з урахуванням наших особливостей.

Найкраще для нас підходять країни Балтії — Естонія та Литва. Коли Естонія починала боротьбу, в них був такий же безлад на дорогах, а за 20 років в них знизилася смертність на дорогах з 500 людей в рік до 79. І ми можемо взяти цю модель та зробити ті ж самі зміни.

Так от, вони рекомендували проводити не один тиждень безпеки дорожнього руху, а не менше 5-6 великих інформаційних державних кампаній з безпеки дорожнього руху на рік. Вони також рекомендували інтеграцію різних державних підрозділів з різних сфер для спільної роботи.

Зараз Міністерство охорони здоров’я в нас очолює рух за безпеку на дорозі, але це фікція, тому що в МОЗ навіть не ведеться нормальна статистика по постраждалих в ДТП. Всі цифри — це дані Світового Банку, який бере їх з нашої поліції. А в поліції зараз дуже викривлені ці цифри внаслідок того, що триває період реструктуризації, введення нових баз, люди вчаться тощо.

Андрій Куликов: Які заняття з дітьми ви зараз організовуєте в рамках вашої програми «Traffic challenge»?

Ольга Дробишева: Ми беремо на наші проекти найкращий іноземний досвід. Зокрема, в мене є програма, яку впроваджували прибалтійські країни, і за цією програмою головна ставка робиться на те, щоб проводити освітні і виховні заходи з молоддю. Це не багато коштує. Потрібно вести офіційно на державному рівні обов’язкову освіту з безпеки на дорогах. На сьогоднішній день держава такої програми не має. 

Traffic challenge проводить такі освітні заходи, зокрема і в рамках нашої освітньої програми «Відповідальні батьки». Також ми і книжки випускаємо, і проводимо уроки з дітками, але цим має займатися держава, ми лише можемо створити хвилю своєю діяльністю.

Наприклад, в Естонії ввели декілька ступенів такої освіти: дошкільна, шкільна та спеціальна. І в кожному блоці прописано, що дитина має знати з безпеки на дорозі в певному віці. Наприклад, в дошкільному віці вони розбирають, як дитина йде до школи і що їй може трапитися на дорозі. У старшому шкільному віці діти мають складати екзамен на права велосипедиста. І це важливо. Адже в нас багато людей вважають, що лише водії мають дотримуватися правил, бо вони несуть загрозу. Для того, щоб вони несли меншу загрозу, пасажири, пішоходи і велосипедисти мають знати правила дорожнього руху на тому самому рівні. Тому що це формує взаємоповагу, і це головний стовп культури, коли всі розуміють певні норми. Оригінальна версія тут.