Організації громадянського суспільства презентували Маніфест за безпечні дороги 2024 з ключовими вимогами та закликають державу почати їх втілення вже зараз.
Громадська організація «Traffic Challenge» виступила одним з ініціаторів документу, який підписали 39 організацій з метою протидії смертності і травматизму в ДТП, що зовсім не зникли через війну.
“Згідно зі статистикою Департаменту Патрульної поліції, у 2023 році сталося 23 642 ДТП, в яких загинуло 3053 людини та 29 502 постраждалих отримали травми. В середньому за день у країні траплялося 64 ДТП зі смертями або ушкодженнями.
Надмірна швидкість минулоріч стала офіційною причиною більшості смертельних ДТП, забравши життя 1716 людей (56% від усіх зареєстрованих загиблих), а ще 12 364 людини зазнали травм.


Головні тези Маніфесту:
1. Переглянути систему санкцій за перевищення швидкості. Ці зміни включають скасування рівня “безкарного перевищення” з 20 до 10 км/год, запровадження прогресивної шкали відповідальності за перевищення швидкості руху (штраф зростає зі зростанням швидкості, за кожні 10 км/год) та надання повноважень органам місцевого самоврядування знижувати обмеження швидкості відповідно до наявних на вулицях і дорогах факторів ризику й відповідно до міських планувальних документів у сфері міського простору та мобільності.
2. Розробити та запровадити систему штрафних балів. Окрім штрафів, Україні потрібна додаткова санкція у вигляді штрафних балів, які нараховуються за найбільш небезпечні порушення. У разі набрання граничної кількості балів водій втрачає право керування на певний період. Система має відповідати таким вимогам, як неможливість уникнення покарання, обмеження права керування порушниками-рецидивістами, відповідність між рівнем суспільної небезпеки й суворістю покарання, а також можливість узгодження системи штрафних балів із автоматичною та ручною фіксацією порушень ПДР.
3. Впровадити інфраструктурні зміни для підвищення безпеки доріг державного значення. Впровадити в законодавстві принцип функціональності автомобільних доріг із метою, що дороги державного значення повинні виконувати транзитну функцію далекого сполучення. Запровадити мораторій на забудову автодоріг комерційними об’єктами з прямим приєднанням до дороги. При будівництві доріг обов’язково забезпечувати безпечне та безбар’єрне переміщення для пішоходів та маломобільних груп населення. Забезпечити сучасну й безпечну інфраструктуру для громадського й велосипедного транспорту. Розширити застосування аудиту та перевірки безпеки автодоріг.
4. Запровадити посаду уповноваженого з безпеки дорожнього руху. За прикладом інших уповноважених, наприклад з питань доступності або мови, ця особа має координувати органи державної влади для досягнення відчутних результатів у сфері безпеки дорожнього руху. Створення такої посади й діяльність такої особи можуть стати першим кроком до майбутнього створення координаційної ради відповідно до міжнародних рекомендацій та найкращих практик. Передбачити співпрацю та підзвітність уповноваженого із організаціями громадянського суспільства й органами місцевого самоврядування та публічне звітування про стан безпеки дорожнього руху і вжиті заходи.
5. Забезпечити розвиток систем автофіксації порушень ПДР на дорогах та в населених пунктах. Для зниження частоти інших порушень доцільним є розширювати функціональність камер на інші порушення ПДР: проїзд на заборонний сигнал світлофора, користування смугами громадського транспорту, тримання в руці засобів зв’язку та некористування ременями безпеки. Запровадити практику використання мобільних комплексів автофіксації порушень ПДР.
6. Забезпечити надійні, повні й доступні дані про ДТП та їхніх жертв. Запровадити нові стандарти обліку, збору й публікації даних щодо дорожньо-транспортних пригод відповідно до європейського стандарту даних CADaS. Це дозволить здійснювати проведення системного аналізу факторів аварійності та прийняття відповідних рішень для зменшення кількості смертей і травм на дорогах. Вдосконалити порядок публічного висвітлення аналітики і статистики щодо аварійності на дорогах, зокрема у форматі відкритих даних.
7. Запровадити загальнонаціональні освітні програми та просвітницькі кампанії з безпеки руху. Щоб системно вплинути на поведінку людей, необхідним є запровадження обов’язкових освітніх програм та проведення масових просвітницьких кампаній з безпеки руху. Мета – підвищити обізнаність щодо основних факторів ризику, сформувати у населення позитивне й поважне ставлення до правил дорожнього руху, та як наслідок, позитивні зміни у щоденній поведінці. Такі кампанії можуть фінансуватися з коштів “Державного дорожнього фонду”, призначених на безпеку дорожнього руху, а також за кошти страхових компаній, інших організацій приватного сектору, благодійних та міжнародних фондів.
8. Вдосконалити державну політику щодо боротьби з керуванням транспортними засобами в стані сп’яніння. Незважаючи на високий рівень санкцій, керування в стані алкогольного й наркотичного сп’яніння досі є великою суспільною проблемою. Щоб зменшити частоту й тяжкість цього порушення, державі варто запровадити в законодавство практики за прикладом держав ЄС. Зокрема, це так звані “Пункти тверезості” (точки перевірки на стан сп’яніння), градації санкцій (суворіша відповідальність за вищу ступінь сп’яніння), заборонний припис та відсторонення осіб, які керують транспортними засобами, евакуація чи вилучення транспортного засобу на місці зупинки в разі виявлення нетверезої особи за кермом. Можливість у підрозділів національної поліції бути стороною справи, а саме: оскаржувати скасовані протоколи в адміністративних судах.
9. Забезпечити належний контроль технічного стану транспортних засобів. Відповідно до зобов’язань за Угодою про асоціацію України з ЄС та для зменшення факторів, що реально негативно впливають на аварійність на дорогах необхідно впровадити обов’язковий технічний контроль (ОТК) для всіх транспортних засобів. Для недопущення випадків фіктивного ОТК обов’язковим є запровадження дієвих запобіжників, зокрема відеофіксації та забезпечення доступу до відеозаписів для ринку та уповноважених організацій.
10. Реформувати систему підготовки, екзаменації та допуску водіїв до керування транспортними засобами. Особливу увагу пропонується звернути на оновлення програми підготовки водіїв і змісту теоретичних й практичних іспитів, щоб майбутні водії здобували актуальні, прикладні та корисні знання й навички. Важливо вдосконалити систему підготовки, матеріального забезпечення та відповідальності екзаменаторів сервісних центрів МВС, аби досягнути уніфікованого та більш об’єктивного оцінювання практичних іспитів кандидатів у водії й мінімізувати корупційні ризики. Запровадити незалежний моніторинг відеозаписів іспитів атестованими спеціалістами.

Виступаючи на презентації маніфесту Ольга Дробишева голова ГО «Traffic Challenge» зазначила, що реформа освіти з безпеки руху назріла давно та має стати частиною загальної реформи освітньої програми з безпеки та може стати одним з найдієвіших та економічно швидко доступних засобів зниження смертності та травматизму. Головними питаннями ефективності освіти з безпеки руху є матеріальне оснащення освітнього процесу та підготовка педагогів до роботи з цим оснащенням.
«Ми зібрали заявки від майже 5000 шкіл, що потребують і того, і іншого. Насправді цього потребують усі школи, – зазначила Ольга, – 2023 року Трафік Челендж спільно з БФ «Демократичний розвиток» у відповідності до рекомендацій провідних експертів розробили документ з чіткими настановами щодо необхідного базового оснащення таких класів, яке б дозволило проводити ефективні навчання дітей»

(Посилання на згаданий документ http://trafficchallenge.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/Рекомендації_з_облаштування_класів_безпеки.pdf).
«Отож другою організаційною та економічною складовою ефективної освіти з безпеки руху – освіти з протидії смертності та травматизму на дорозі, має стати комплексна підготовка педагогів. – додала Ольга Дробишева, – без цього всього освіта з безпеки руху і далі буде бутафорська. Допоки не забезпечене усе вище зазначене громадянське суспільство може впливати на поінформованість та навички населення за допомогою того, що вже створено. Якщо у вас є малі діти – вмикайте їм у машині по дорозі до школи або перед сном казочки «Блимчик Непосидюк з клану сурикатів»і ви здивуєтесь, як багато ваші діти всотують, розуміють та дотримуються гарних порад. Якщо ви керівник закладу освіти або батьківської ради, чи просто соціально відповідальна людина – запрошую вас цілком безкоштовно переглянути наші онлайн-лекції з безпеки руху та поділитися із тим, на кого ви можете впливати.»


Посилання на згадані навчальні матеріали:
https://youtube.com/playlist?list=PLm-0sGP3nSGUd2Xts8rPDCwn9DntoCBcd&si=dmU6PYG2dwTAHROp
https://www.youtube.com/live/Tf7ASwLAeDE?si=H0E0hjDMZE0GdVu3
https://www.youtube.com/live/t95djB32mVA?si=HPFaYlRnSokNK-hs
https://www.youtube.com/live/Jxg60fJRi90?si=f4G7AKmMBfAnbzFQ
http://trafficchallenge.com.ua/frosh/frosh-video/

Учасники Кампанії «За безпечні дороги» відзначають, що виконання Маніфесту не лише зменшить кількість ДТП, а й зробить країну безпечнішою та комфортнішою для життя всіх учасників дорожнього руху. А це мотивуватиме українців залишатися в країні та повертатися додому з-за кордону.